Preguntes freqüents (P.F.)
Els problemes que corregeix són :
- errors refractius: (miopia, hipermetropia, astigmatisme i presbícia)
- problemes binoculars: estrabisme, ull vague.
- eficàcia visual: problemes d'enfocament i motilitat ocular
- problemes de percepció visual, és a dir, del processament de la informació a nivell neurològic.
- Problemes d'aprenentatge, com el procés de lectoescriptura, velocitat lectora, coordinació ull-mà i grafisme, visió espacial i càlcul
- Problemes d'atenció i de fixació
- Problemes de Lateralitat i Direccionalitat
- Rendiment motor gruixut i coordinació
- Reflexos primitius
El tractament optometrista permet a la persona aprendre, a través d'exercicis, a utilitzar més eficaçment la seva visió. Té un disseny específic per a cada cas, es pot fer a qualsevol edat i millora les capacitats visuals, augmentant així el rendiment.
Millora l'eficiència visual i del processament d'informació visual, permetent d'aquesta manera que la persona respongui millor a les activitats diàries (estudi, treball, esport). Aquest aprenentatge s'interioritza i es manté per sempre, és a dir, creem noves connexions neuronals, una nova manera de veure.
Que els símptomes i signes desapareixen. L'eficàcia visual augmenta i amb això tot el seu rendiment acadèmic, augmenta la seva velocitat i comprensió lectora, memòria visual, rendiment esportiu i eficàcia amb l'ordinador.
La durada del programa de teràpia pot variar molt en funció del problema, de la implicació del pacient i dels objectius a aconseguir. Segons l'estudi i diagnòstic es donarà una idea del temps estimat de la durada i s'aniran fent exàmens per anar valorant l'evolució.
El treball de prop requereix enfocar i alinear cap a dins ambdós ulls per veure les lletres nítides i senzilles. El moviment de coordinació dels dos ulls cap a dins s'anomena Convergència. La convergència s'aprèn i es desenvolupa durant els primers anys de vida. Un problema en la coordinació dels ulls cap a dins per mirar objectes propers com el llibre, l'ordinador, papers, etc. s'anomena Insuficiència de Convergència. Els problemes i símptomes que pot provocar són:
- Fatiga ocular
- Mal de cap
- Dificultat per llegir i concentrar-se
- Evitar realitzar treballs de prop
- Marejos i malestar
Normalment es necessita un programa de Teràpia Visual per millorar aquesta coordinació d'ulls i així reduir els símptomes de fatiga durant el treball de prop.
El primer pas per a qualsevol programa de Teràpia Visual és fer un examen visual complet realitzat per un optometrista especialitzat en aquest camp per determinar les causes del problema de visió.
La teràpia visual és compatible amb qualsevol altra intervenció. Per exemple: realitzar teràpia visual prèvia a una operació de cirurgia ocular estràbica, millora significativament la recuperació post-quirúrgica, en el cas de la cirurgia d'estrabisme: depenent de l'angle de desviació amb teràpia visual s'aconsegueix tenir bona binocularitat i aconseguir corregir l'estrabisme o almenys disminuir l'angle.
L'observació de signes i símptomes de l'infant sol ser decisiva per detectar possibles problemes de visió.
Alguns possibles símptomes poden ser:
- En alguns moments, desvia l'ull.
- Llegeix molt lentament i segueix la línia amb el dit.
- Vocalitza quan llegeix en silenci.
- No comprèn el que llegeix.
- Mal de cap o picor d'ulls, sobretot en fer tasques de prop.
- Quan llegeix o escriu veu borrós o doble.
- Tanca un ull o se'l tapa a vegades.
- S'acosta en excés al paper.
- Inclina el cap.
- Mou el cap quan llegeix.
- Mala grafia.
- Es perd quan ha de mirar la pissarra i ho copia a la llibreta.
- Té dificultats quan fa esport, llegeix o escriu.
- Inverteix les lletres (b-d, p-q).
- S'acosta molt als llibres.
- Quan llegeix, se salta paraules o línies senceres.
- Perd fàcilment l'atenció i distreu els seus companys.
Generalment sí. Un nen que té dificultats de visió tendeix a cansar-se, fatigar-se i no pot parar atenció a l'escola, amb la qual cosa influeix directament en el seu comportament.
De la mateixa manera quan tenen un problema espacial tendeixen a mostrar-se inquiets, moure's tot el temps, no aconsegueixen seure bé, xoquen amb freqüència, dispers, molesta a classe, no para atenció a les tasques auditives, amb la qual cosa pot confondre's freqüentment amb dèficit d'atenció o hiperactivitat.
Les millores en el processament de la informació visual afavoreixen el rendiment escolar i la lectura, però moltes vegades es necessiten altres tractaments complementaris per assolir els objectius desitjats. L'optometrista treballa coordinadament amb altres professionals per ajudar l'infant a aconseguir el seu màxim potencial. No existeix una disciplina o professional aïllat que pugui aconseguir millorar totes les àrees implicades en l'aprenentatge.
Per descomptat, atès que el nen millora les habilitats visuals que estan relacionades amb el seu procés d'aprenentatge.
L'especialitat de la Teràpia Visual es pot considerar força nova al nostre país, tanmateix als EUA fa més de 50 anys que es realitza i es treballa de manera multidisciplinària amb tots els professionals que intervenen en el camp de la visió. A Espanya molt pocs optometristes es dediquen a la Teràpia Visual i per aquesta raó és tan poc coneguda.
Quan parlem de percepció auditiva no ens referim a la capacitat de sentir, sinó a la capacitat d'interpretar la informació auditiva.
La capacitat de decodificació i comprensió auditiva relacionada amb la lectura alfanumèrica requereix la participació de les següents funcions imprescindibles per a la comprensió.
L'estimulació neuro-auditiva té com a objectiu madurar la ruta auditiva, perquè els estímuls puguin ser processats correctament.
Els objectius són:
- Reduir la hipersensibilitat, fins al punt que els sorolls no el molestin
- Augmentar l'audició, en el cas dels hiposensibles.
- Harmonitzar les diferents inversions volum-freqüència (pics)
- Ajudar el cervell a crear filtres, de manera que pugui centrar l'atenció auditiva.
- Lateralització de la ruta auditiva
Alguns dels símptomes per detectar la necessitat d'un tractament neuroauditiu són:
- Dificultat per entendre instruccions i ordres verbals.
- Lentitud en les respostes.
- Problemes de llenguatge i dicció.
- Problemes de comunicació.
- Problemes de discriminació auditiva.
- Tendència a somiar desperts.
- Substituir l'expressió verbal per gestos.
- Dificultat per distingir paraules que sonen semblant.
- Es distreuen fàcilment amb sons externs.
- Dificultat per recordar noms i llocs.
- Dificultat per repetir seqüències de sons, lletres i números.
- Dificultat per atendre i recordar la informació presentada per via oral.
- Dificultat per realitzar ordres seqüencials.
- Rendiment acadèmic pobre.
- Problemes de conducta.
- Fatiga.
- Ansietat.
- Agressivitat.
- Estat d'ànim decaigut.
Sí, per descomptat. És molt important realitzar una avaluació visual als nens menors de 5 anys per prevenir qualsevol futur problema visual com un ull gandul o estrabisme.
A Avance Visual realitzem exàmens visuals des del primer any de vida, es recomana que la primera exploració es faci abans dels 2 anys.