
Les dificultats de lectura poden suposar un risc elevat de fracàs escolar
Som conscients del món que ens envolta a través dels sentits i de la interpretació que fa el cervell de la informació rebuda. La visió ens aporta al voltant del 80% de la informació que arriba al cervell. En condicions normotípiques, és el sentit més important per a l'adquisició correcta de la lectura i, per això, per a l'aprenentatge. Aprendre a llegir correctament depèn de molts aspectes neuropsicològics estretament relacionats amb el sistema visual. Per exemple, la percepció visuoespacial del nen, l'esquema corporal, el desenvolupament correcte de la lateralitat i de la direccionalitat permeten començar a la lectoescriptura al voltant dels sis anys. És llavors quan el sistema visual s'acaba de desenvolupar i l'agudesa visual sol assolir el 100%. A partir dels sis anys comença l'etapa de maduresa visual, en què es consolida el sistema per enfrontar-se a les exigències acadèmiques. Això no vol dir que no es pugui entrenar; tot al contrari. La plasticitat cerebral ens permet millorar el nostre sistema visual a qualsevol edat.
Un dels aspectes més influents de la lectura és el moviment que han de fer els ulls, és a dir, la motilitat ocular. Quan un nen presenta dificultats de motilitat és molt probable que el rendiment escolar sigui baix. Per exemple, per poder llegir correctament, amb un ritme adequat, sense ometre ni substituir lletres o paraules i amb una bona comprensió, cal que els ulls sàpiguen treballar de manera conjunta, que siguin capaços de fer canvis ràpids i precisos en diverses direccions, i que els moviments de seguiment siguin suaus i coordinats. Així, la informació que arribi al cervell serà processada eficaçment.
Quan un nen diu que no li agrada llegir hem d'estar atents a com ho fa, ja que el desinterès pot estar fonamentat en alguna dificultat del sistema visual. Estudis que van realitzar avaluacions com les del Programa d'ajuda al desenvolupament de la Intel·ligència (ADI, 2005) van concloure que el 99% dels menors que tenien dificultats en la lectura es devia a problemes de motilitat ocular.
Els moviments oculars, així com el sistema d'enfocament (acomodació) i de convergència, són fonamentals perquè la informació arribi correctament a la retina i sigui, posteriorment, processada pel cervell. Els anomenats moviments sacàdics consisteixen en petits i precisos salts que realitzen els ulls durant la lectura. Els ulls es mouen de dreta a esquerra i viceversa quan es repassa o corregeix una part ja llegida. Els lectors més lents necessiten més moviments que els lectors més ràpids. Pel que fa a l'acomodació, es tracta de la capacitat per enfocar nítidament objectes a diferents distàncies. Això també és fonamental per a la lectura. Imaginem un nen a qui les paraules se li enfoquen i desenfoquen constantment, o que necessita acostar-se molt al paper per poder veure nítid. Finalment, la convergència és el moviment conjunt que fan tots dos ulls per passar d'una visió llunyana a una de més propera. Per convergir i divergir correctament cal que els músculs extraoculars i l'acomodació funcionin de forma adequada; en cas contrari, pot aparèixer visió doble, fatiga ocular i llagrimeig, entre altres símptomes.
Des de l'etapa infantil, ja sigui a casa oa l'escola, hem d'estar atents a la manera de llegir dels nens que s'inicien en aquest procés. Si detectem alguns signes com no voler enfrontar-se a la lectura, moure o inclinar el cap a l'excés mentre llegeix, tapar-se un ull, seguir la línia amb el dit, saltar-se paraules o línies; a més d'una lentitud anormal, pauses constants, retrocessos, substitucions o omissions de diverses paraules o lletres, un ritme molt variable o una comprensió lectora deficient, és molt probable que el funcionament del seu sistema visual sigui incorrecte a les àrees que ja hem comentat.
També és possible que el lector detecti i refereixi símptomes com a visió doble, fatiga, mal de cap, que li ballen les lletres, que li costa concentrar-se o que no sap ben bé què s'està explicant a classe.
Tots aquests signes i símptomes alerten d‟un possible problema visual que convé detectar a temps, sobretot al final de l‟etapa d‟educació infantil, que és quan s‟adquireixen les bases de la lectura. Davant d'una possible sospita, és molt recomanable fer un examen optomètric complet per prevenir que sorgeixin problemes en passar a l'educació primària.
A més de l'exigència acadèmica, una habilitat lectora correcta ajuda a millorar la concentració, afavoreix la imaginació i l'empatia, desenvolupa habilitats lingüístiques i nous coneixements i, per descomptat, millora el rendiment escolar. La part positiva és que en cas que hi hagi un problema de lectura associat al sistema visual, aquest es pot entrenar amb diversos exercicis molt fàcils d'executar, fins i tot per als més petits.