PROBLEMES DEL PROCESSAMENT AUDITIU
Escoltar no és el mateix que entendre! Què és el processament auditiu?
Quan parlem de processament auditiu , no ens referim simplement a si podem sentir els sons, va molt més enllà. Ens referim a la capacitat que tenim per percebre i interpretar aquests sons que arriben a les nostres orelles. És com si les nostres orelles fossin els micròfons i el nostre cervell el centre de processament de so, donant sentit a tot el que escoltem. Parlem de la qualitat amb què el nostre cervell processa aquests sons que entren per una oïda sana
Compte amb els nens "despistats" a l'escola! Què hi pot haver darrere?
Si un nen té problemes per prestar atenció a classe, ens hauríem de fer tres preguntes clau:
• Veu bé? La visió és importantíssima per aprendre!
• Escolta bé? ¡L'audició és una altra via fonamental d'entrada d'informació!
• Està motivat?
De vegades, davant les dificultats escolars pensem que el nen és "despistat", que "només sent allò que li interessa" o que "sempre està al seu món", i no ens parem a pensar en què pot estar causant aquesta manca d'atenció. Moltes vegades caiem en explicacions relacionades amb el comportament, sense considerar que el problema podria estar en com la informació arriba al cervell, o millor dit, en una "mala forma d'entrada" d'aquesta informació auditiva, en la qualitat amb què el cervell el processa
Quan el cervell no processa bé els sons... l'aprenentatge es complica!
Una mala percepció auditiva pot dificultar l'adquisició del llenguatge, l'aprenentatge en general, el desenvolupament de la lectoescriptura, la memòria de treball (aquesta memòria que fem servir per recordar coses a curt termini) i fins i tot pot afectar significativament el comportament i les emocions. Imagina't intentar entendre una conversa amb molt de soroll de fons
Quan tots els sorolls són importants!
Un dels problemes més comuns en nens amb manca datenció és la manca de filtres auditius. És com si tots els sons que arriben a les orelles tinguessin la mateixa importància, no poden centrar la seva atenció perquè cada so que perceben es processa i, per tant, senten la necessitat de prestar-hi atenció. Són aquests nens que es despisten amb freqüència. El seu cervell està constantment "ocupat" processant tots els sons alhora!
Atenció i memòria immediata, un tàndem inseparable!
La capacitat d'atenció es basa en una correcta percepció de la informació auditiva, i això es reflecteix directament a la memòria immediata ! Si hi ha problemes en com es perceben o es processen els sons, la memòria immediata es veu afectada! I això impedeix que la informació passi a la fase següent de la memòria (la memòria a llarg termini), afectant clarament l'atenció i l'aprenentatge! És com si la informació es quedés encallada a la "porta d'entrada" i no pogués passar al "magatzem" de la memòria a llarg termini
La informació a l'escola arriba al cervell dels nostres fills per dues vies principals: la visual i l'auditiva. Per això és fonamental vigilar totes dues.
Un important apunt sobre la coordinació dels ulls: l'estrabisme!
Recordeu que parlem de l'estrabisme? És quan els ulls no miren al mateix lloc! Tot i que el processament auditiu se centra en com el cervell interpreta els sons, és important recordar que el cervell treballa integrant informació de tots els sentits! En alguns casos, problemes d'atenció poden estar relacionats amb dificultats en el processament visual, i l'estrabisme pot ser una d'aquestes dificultats! Un nen amb estrabisme pot haver de fer un esforç extra per processar la informació visual, cosa que pot afectar la seva capacitat datenció general i, per tant, influir indirectament en com processa la informació auditiva a laula. És com si el cervell estigués “ocupat” intentant compensar la visió i tingués menys “recursos” per processar els sons!
________________________________________
Preguntes Freqüents (FAQ) sobre el Processament Auditiu
1. Què és exactament el processament auditiu? El processament auditiu es refereix a com el cervell percep i interpreta els sons que arriben a través de les orelles, més enllà de la simple capacitat de sentir. Implica entendre el significat dels sons, diferenciar-los i parar atenció a la informació auditiva rellevant.
2. Per què és important el processament auditiu per a laprenentatge? Gran part de la informació a l'entorn educatiu es presenta de manera auditiva (instruccions del professor, explicacions). Un bon processament auditiu és crucial per comprendre el llenguatge parlat, seguir indicacions i aprendre eficaçment.
3. Quins senyals poden indicar que un nen té problemes de processament auditiu? Alguns senyals inclouen dificultat per seguir instruccions verbals, demanar que es repeteixin les coses sovint, problemes per concentrar-se en entorns sorollosos, dificultat per distingir sons similars i baix rendiment en tasques que requereixen atenció auditiva.
4. Com es diferencia un problema d‟audició d‟un problema de processament auditiu? Un problema d'audició fa referència a la capacitat de sentir els sons, mentre que un problema de processament auditiu implica dificultat per entendre i interpretar aquests sons (qualitat del processament), fins i tot amb una audició normal.
5. Què és la manca de filtres auditius en relació amb el processament auditiu? La manca de filtres auditius significa que la persona processa tots els sons amb la mateixa intensitat, sense poder filtrar els sons irrellevants de lentorn. Això pot dificultar la concentració i latenció a la informació important.
6. Com afecta el processament auditiu a la memòria i latenció? Un processament auditiu deficient pot afectar la memòria immediata, impedint que la informació auditiva passi a la memòria a llarg termini, cosa que alhora dificulta l'atenció i l'aprenentatge.
7. Quin paper tenen la visió i l'audició a l'aprenentatge? Tant la visió com l'audició són vies fonamentals per on la informació arriba al cervell per a l'aprenentatge. És important que totes dues funcionin correctament per a un desenvolupament acadèmic òptim.
8. L'estrabisme (ulls desviats) pot estar indirectament relacionat amb problemes d'atenció? Sí, encara que l'estrabisme és un problema visual, l'esforç extra que el cervell ha de fer per processar la informació visual en casos d'estrabisme pot afectar la capacitat d'atenció general de l'infant, influint indirectament com processa la informació auditiva.
9. Quins tipus d'intervencions poden ajudar a millorar el processament auditiu? Les intervencions poden incloure teràpia de processament auditiu, tractament SENA (estimulació auditiva) estratègies per millorar lambient descolta, entrenament en habilitats descolta activa i lús de suports tecnològics en alguns casos.